• Arvon foorumin lukija,

    Foorumin aktiivinen käyttö osallistumalla keskusteluihin, oman ketjun tai aiheen aloittaminen edellyttää pelitiliä. REKISTERÖIDY TÄÄLLÄ!

Palautteet Taistelujen muutossuunnitelmista

  • Viestiketjun aloittaja DeletedUser3
  • Aloituspäivämäärä

DeletedUser3

Guest
Hei,

otamme mielellämme vastaan palautetta ja uusia ideoita.

Palautteet Elvenarin taistelujen muutossuunnitelmistamme voi jättää vastaamalla tähän ketjuun.

Terveisin
Elvenar-tiimi
 

DeletedUser8

Guest
Uusi taistelusysteemi ei ole tätä kirjoitettaessa vielä täällä, mutta se on ollut Beta-serverillä käytössä jo pari viikkoa. Keskustelu käy kuumana ja aaltoilee keskusteluketjusta toiseen niin että olen malttanut mieleni enkä ole lähtenyt sitä täällä selostamaan. Olen muistuttanut itseäni siitä että se mitä Beta:lla kohdataan nyt ei välttämättä tule sellaisenaan tänne – tälläkin hetkellä siellä kerätään taisteluraportteja pelaajilta jotta voitaisiin tutkia pelaajien esittämää väitettä: “joitakin taisteluita ei voi voittaa”. Jotain säätöä voi siis tulla ennenkuin me näemme uudet taistelut.

Vaikein pala on juuri edistyneiden pelaajien kohtaamat provinssitaistelut - seinä vastassa (jotkut turnajaistaistelut vielä voitettavissa). Katsotaan sitten kun taistelusysteemi tulee.

Eilen kuitenkin (beta:n) community manager valoitti hieman tilannetta (ketjussa: discussion: innogames tv – october episode). En linkitä keskustelua tähän koska muilla foorumeilla moderaattorit saavat ihottumaa toiselle foorumille linkityksestä. Beta-foorumia voi englantia ymmärtävät lukea rekisteröitymättä. Olen kääntänyt tähän muutamia kohtia (oma käännös, ei google XD) – en kopioi alkuperäistekstiä tähän, jos joku haluaa tarkistaa niin siitä vain beta-foorumia lukemaan. Olen laittanut käännökseni “quote” laatikkoon, muu teksti on omia kommentteja. Olen jakanut testiä kappaleisiin jotta siitä tulisi helppolukuisempaa. Klikatkaa lainausikkunaa laajentaaksenne, siitä tuli vähän pitkä niin että systeemi typistää ikkunaa

Valitettava puoli uudessa taistelusysteemissä on se että nyt kohtaat jonkinlaisen “rajan” mitä ei ollut ennen, aivan kuten jokin aika sitten vaadittiin örkkejä tietyissä neuvottelutilanteissa.

Uusille pelaajille tämä ei ole ongelma. Kun he etenevät taistelusta tulee vaikeampaa ja on loogista etteivät he jossain kohtaa enää pysty voittamaan koska heidän täytyy tulla voimakkaammiksi (edistyä tutkimuksissa). Edistyneille pelaajille tilanne on erilainen koska heillä ei ole aiemmin “raja” tullut vastaan.

Jos jokin on olemassa alusta asti siihen suhtautuu eri lailla. Esimerkkinä tuotteet (tehtaat) joita tarvitaan jossain vaiheessa nevotteluja. Pelin alussa tarvitaan vain tarvikkeita (työpajat) ja kolikoita mutta aika nopeasti myös tuotteet (tehtaat) ovat tarpeen. Koska tilanne on alusta alkaen ollut tämä kukaan ei välittänyt. Se oli vain “rajoitus” joka oli olemassa ollut alusta lähtien, niin se peli vain toimii ja se siitä. Jos tuotteita (tehtaat) ei olisi aiemmin tarvittu ja sitten yhtäkkiä vuoden pelin jälkeen ne olisi lisätty vaatimuksiin kaikkia harmittaisi.

Näin se vain on, ja olisi kyllä ollut parempi jos taistelut olisivat olleet oikein tasapainoitettuja alusta alkaen, ja olemme pahoillamme ettei niin ollut, siksi nyt tuntuu siltä että yhtäkkiä pelissä on “raja”
.

Että semmosta – tämä tilanne on siis lähtenyt siitä että kokeneet pelaajat ovat saaneet taistelun haltuun ja ovat tavallaan edistyneet liian pitkälle. Nyt kun uusi taistelusysteemi on tullut mukaan kuvaan vastus nousee kovaksi.

Oli siellä muutakin, mutta just nyt on hiukka pikkasen kiire –ei ehi, ei kerkee.

PS. Jos englantia osaavat löytävät asiavirheitä niin korjatkaa, mutta älkää alkako sanavalinnoista nipottaa :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En linkitä keskustelua tähän koska muilla foorumeilla moderaattorit saavat ihottumaa toiselle foorumille linkityksestä.
samaa peliä ja saman yhtiön no problem vieläpä kun liittyy puhuttuun aiheeseen.

itse en oikein välitä näistä taistelusystemin muutoksista sillä taistelu on tässä pelissä hyvin tylsää(FoE:nkin systeemi tuntui paremmalta vaikka aika samanlainen tääläkin on) kun teet usemman provinssin kerralla. Pääasiassa suurimman osan neuvottelemalla ja automaatisella taistelulla vetänyt.
 

DeletedUser8

Guest
samaa peliä ja saman yhtiön no problem vieläpä kun liittyy puhuttuun aiheeseen.
:rolleyes: Niinhän sitä luulis, muttei siitä sen enempää kun moderoinnista keskustelukaan ei taida olla oikein luvallista ;)
itse en oikein välitä näistä taistelusystemin muutoksista sillä taistelu on tässä pelissä hyvin tylsää... kun teet usemman provinssin kerralla. Pääasiassa suurimman osan neuvottelemalla ja automaatisella taistelulla vetänyt.
Sama täällä ja kas kummaa, kun taistelusysteemiä muutettiin niin se töni automaattitaisteluakin pois radaltaan. Virallisemmat tahot (community manager) siellä ovat maininneet että automaattitaistelut eivät ole ihan kohdallaan, säätöä tarvitaan (ja tehdään koko ajan). Siellä (Betalla) on nyt versio 1.15.9 ja vielä joku eilen sanoi saaneensa pahasti turpiin automaatilla. Niin tuo "ei kohdallaan" tarkoittaa sitä että joukkojen tappiot ovat odotettua suuremmat. Tuo versionumero kyllä saattaisi kertoa että kohta se tulee tännekkin, mikä on taistelun taso jää sitten nähtäväksi.

PS. En muista nähneeni kenekään neuvottelua haukkuvan :D

PS.PS. Koitan vielä laittaa käännöstä tulemaan tuosta kokeneet/edistyneet pelaajat kohdasta. Siitä löysin muutamia kappaleita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

DeletedUser8

Guest
Ensin hiukan muutoksen takana piilevästä ”filosofiasta”, englanninkieliset otsikot viittaavat Beta-foorumin keskusteluketjuihin. Olen ottanut kappaleista otteita, jos ne jonkun mielestä ovat asian vierestä niin korjatkoon.

Behind the Scenes: Battle Redesign (s. 12)
Vanhassa systeemissä oli useita yksiköitä jotka voivat melkein takuuvarmasti voittaa minkä tahansa taistelun, missä kohtaamisessa hyvänsä, miltä etäisyydeltä hyvänsä. Toivottavasti ymmärrätte että nuo yksiköt olivat niin ylivoimaisia että tasapainon palauttamiseksi joitain rajuja muutoksia oli tehtävä.
En lähde noita yksiköitä tässä luettelemaan, em. ketjussa ne löytyy. Ja niiden ominaisuudet on nyt kuitenkin muutettu. Ja sitten niistä edistyneistä pelaajista…

Taistelun vaikeus on merkki pelaajille etteivät he tiedustelisi liian kauas liian nopeasti maailmankartalla. Ei olisi pitänyt koskaan olla mahdollista päästä niin pitkälle kuin jotkut teistä ovat päässeet, mutta johtuen yllämainituista ylivoimaisista yksiköistä siitä tuli mahdollista. Jotain piti tehdä ja se tehtiin nyt.
Olemme saaneet paljon palautetta pelaajilta siitä että tiedusteluajat ovat tulleet liian pitkiksi, kestää ikuisuuksia avata uusia kaupunkilaajennuksia maailmankartan kautta… Monet näistä pelaajista ovat edenneet kauas siitä missä heidän oletusarvoisesti odotettaisiin olevan. Yleisesti ottaen odottaisimme pelaajan olevan vain muutamia provinsseja yläpuolella lukumäärän mikä tarvitaan seuraajan kappaleen avaamiseen(arkut) tutkimuspuussa (arkkujen ei siis pitäisi keskivertopelaajalle olla minkäänlainen ongelma)
Perusajatushan on kaikille tuttu: Taistele provinsseissa – vastus kovenee – tutki yksiköiden parannuksia ja joukon koon suurennuksia pärjätäksesi – edetessäsi kartalla tiedustelukustannukset kasvaa ja aika pitenee – lopulta saavutat uuden tutkimuskappaleen (edistyneet tiedustelijat) ja kustannukset tiedusteluaika lyhenee – pääset taas tutkimaan uusia joukkojen parannuksia ja taistelut ovat voitettavissa.


Kun olet “oletusarvoisessa” kohdassa karttaa pelissäsi tiedusteluaikojen pitäisi olla jotain 1 – 1,5 päivää per provinssi
Tämähän viitta tosiaan pidemmälle edistyneisiin pelaajiin, alkupeleissä tiedusteluajat ovat tunteja. Ja nuo ajathan ovat tosiaankin alkuperäistekstistä, eivät minun keksintöäni.

Edistyneet tiedustelijat on hyvin tärkeä teknologia, ne vähentävät tiedustelukustannuksia ja siten lyhentävät tiedusteluaikoja sekä vähentävät vihollisjoukkojen määrää. Esimerkiksi etäisyydellä 12 oleva provinssi on paljon kovempi pala jos olet tutkimuskappaleessa 6 kuin se on jos olet kappaleessa 9 koska kappaleessa 9 olet tutkinut 3 x enemmän edistyneitä tiedustelijoita… Siis mitä kauempana maailmankartalla olet verrattuna tutkimuspuuhusi, sitä vaikeampaa kaikki on, kyse on tasapainotuksesta.
Hmmm!!! itse olen kääpiökappaleessa ja olen avannut 26 provinssia enemmän kuin tarvitaan keijukappaleen avaamiseen – ja minä olen laiska maailmanvalloittaja.

InnoGames TV - October Episode (s. 2)
Ne joilla on nykyään vaikeuksia taisteluissa koska heillä on 250+ provinssia – heillä on jo kaikki (kaupunki)laajennukset mitä olettaisimme heillä olevan örkkikappaletta varten – rehellisesti sanoen jopa enemmän kuin oletimme.
Eli tässä viitataan kaupunkilaajennusten saavuttamiseen provinssivalloitusten kautta.

Olen tässä lainaillut paljon kohtia joissa käsitellään tiedustelua ja valloitettujen provinssien määrän suhdetta taistelujen vaikeuksiin. Johtopäätös: jos olet valloittanut satoja provinsseja ja tiedustelu kestää päiviä niin olet ku… eiku kovissa vaikeuksissa uuden systeemin kanssa.

Epistä, sanovat edistyneet pelaajat ja niinhän se on – jos joku on saanut taistelut haltuun ja ottaa mitä otettavissa on niin nyt se onkin “väärin”. Jossain kohtaa manittiin että kehittäjillä on jo jonkinlainen tiekartta seuraavia paria vuotta varten niin että tulevaisuuden pelaajat taitavat tässä vähän ottaa etusijaa (imho).
Tuossa (beta:n) tv-ketjussa mainittiin että uusi rotu on sen takia tulossa jotta pelaajilla riittäisi tekemistä, saattaa olla että uuden kappaleen alussa oleva edistyneet tiedustelija teknologian toivotaan helpottavan joittenkin pelaajien oloa.

En minä taida enempää viitsiä käännellä, ei se siitä taida kummemmin (ainakaan äkkiä) muuttua. Itse olen siis kääpiökappalessa, olen laiska kartalla - en siis odota hirveitä ongelmia omalle kohdalle, kunhan vaan tuot automaatitaistelu saadaan hallintaan/säädettyä kohdalleen.
 

DeletedUser8

Guest
Väännän vielä hiukan rautalankaa ...
Tasapaino/oletusarvo kun saavutetaan metsähaltijat ?? on noin 210-220 provinssia (190 tarvitaan arkun avaamiseen), jos sinulla on siis jo melkein 300 provinssia taistelut ovat liian kovia jotta ne voisi voittaa. Täytyy odottaa hiukan kunnes olet päässyt tutkimuspuussa eteenpäin (joukon koon päivitys, uudet yksiköt jne) ennen kuin kykenet voittamaan nämä taistelut.
...ja tämä siis provinssitaisteluista.

Beta-foorumilla on tuollainen keskustelu: "Help with Battle Strategy Document please" jossa erään seuran jäsen on laittanut linkkiä seuran facebook-sivulle mihin on väsätty "taisteludokumentti". Siinä käydään läpi erilaisia taistelukokoonpanoja ym. erilaisissa provinssityypeissä. Siitä voi joku saada hyötyä. Se on englanninkielinen ja edelleenkin työn alla.
Ja vaikka provinssitaistelut tökkisivät edelleenkin porukka kallistuu siihen suuntaan että turnajaisissa on mahkuja.
 

DeletedUser18

Guest
Aiemmin jos pistin koulutusjonoon viisi maagijoukkoa, aikaa kului n. 16 tuntia. Nyt alle neljä tuntia. Kasarmi tulee siis käymään tyhjää suuren osan aikaa — jos ei muuten niin öisin. Toivottavasti tämä ei tarkoita, että tarvitsen kaksi viikkoa vastaavien joukkojen kouluttamiseen mitä ennen sain viikossa kasaan…?
 

DeletedUser8

Guest
Aiemmin jos pistin koulutusjonoon viisi maagijoukkoa, aikaa kului n. 16 tuntia. Nyt alle neljä tuntia. Kasarmi tulee siis käymään tyhjää suuren osan aikaa — jos ei muuten niin öisin. Toivottavasti tämä ei tarkoita, että tarvitsen kaksi viikkoa vastaavien joukkojen kouluttamiseen mitä ennen sain viikossa kasaan…?

Lainaanpa taas hiukan beta-foorumia: Behind the Scenes: Battle Redesign (s. 12)

Asevarastojen bonuksia on myös nostettu, niitä ei laskettu. Huomatkaa että koulutusaika parakissa laskee (nopeutuu) hyvin nopeasti jos sitä päivittää. Tämä ei lisää koulutuspaikaan mahtuvien joukkojen kokoa vaan tyhjentää koulutuspaikan nopeammin…
…mutta muutaman päivityksen jälkeen koulutusajat laskevat hyvin hyvin nopeasti. Jotta pystyisit kouluttamaan joukkoja nonstoppina, sinun täytyy rakentaa lisää asevarastoja kaupunkiisi

Ja lisää samanlaista…

Vaikka asevarastojen ja muinaismuistojen bonuksia ei yleisesti ottaen laskettukaan ei todellakaan ole enää mahdollista jatkaa tuotantoa/koulutusta niin kauan kuin ennen kirjautumatta välillä peliin. Yleisesti ottaen joukkojen koulutusnopeutta nostettiin huomattavasti mikä puolestaan lyhentää koulutusjonon valmistumisaikaa…
... Ehdotuksemme on: …jos olet kova taistelija suosittelemme että sinulla on vähintään 3-4 asevarastoa kaupungissasi – maksimitasolla tietenkin. Jos taistelet paljon suosittelemme taisteluun vaikuttavien muinaismuistojen rakentamista ja päivittämistä… bonukset kasvavat nopeasti kun niitä päivitetään korkeimmille tasoille.
Olen muuten lyhennellyt noita lainauksia alkuperäisestä (joka on nähtävänä yllämainitussa beta-forumin ketjussa.

Minä muuten olen vain pelaaja muiden joukossa, niin etten mitenkään jaksa hakea vastauksia kaikkiin kysymyksiin - aika ei riitä. Ylläolevan vastauksen löytymiseen ja kääntämiseen hävisi yli tunti. Toivottavasti siitä on jotain apua.
 

DeletedUser15

Guest
Kyllä sanon, että tää taistelu-uudistus on pahin kaikista. Ei sitten niin mitään järkee koko systeemissä. Meidän seurassa ei yksikään pelaaja ole tästä innostunut. Täyttä paskaa. Ei te näillä uudistuksilla saa pelaajia jatkamaan tätä peliä kovinkaan kauaa. 1 pelaaja meiltä taasen lopettikin just tän takia. Oli niinkö viiminen niitti tähän kaikkeen :(:(. Ei hyvä ei.
 

DeletedUser8

Guest
Jos jotakuta kiinnostaa googlatkaa sivua Elven architect. Siellä on juuri julkaistu taistelusimulaattori. En ole kokeillut enkä edes vilkaissut vielä - siellä voi olla jotain jotain outoja joukkoja (esim. drone rider?? joku keijuyksikkö) mikä johtuu siitä että betalla on juuri julkaistu taistelumuutoksen toinen osa mihin nuo joukot sisältyvät. Simulaattorilla pitäisi voida kokeilla miten mikäkin yksikköyhdistelmä pärjää jotain toista vastaan. Jos homma ei provinsseissa toimi niin kuin simulaatorissa muistakaa siis että jos olette edennyt maailmankartalla paljon pidemmälle kuin mitä tutkimusten edistys vaatii niin taistelut ovat tosi rankkoja - tästä postasin ketjussa aiemmin.
 

DeletedUser18

Guest
Olen siis Keijuosion lopussa, kassu tasolla 19, palkkisleiri nelosella, neljä asevarastoa jotka nekin maksimitasolle 19 nostettu. Kymmenen asevarastoa kuulostaa kovin suurelta määrältä mahduttaa kaupunkiin (plus popula ja kulttuuri kattamaan ne), mutta sitä luokkaa pitäisi olla jos haluan edelleen yli 8h kokonaisajan koulutukselle.

Kävin mielenkiinnosta yhden matsin kartalla vetämässä. 199 provinssia on hallussa, 160 vaaditaan örkkikappaleeseen, joten lienen taistellut hieman enemmän kuin odotetusti, mutta en mitenkään mahdottomasti. Ei mitenkään paha matsi, olisi varmaan ollut helppo jos olisi ollut riittävästi sopivia joukkoja eikä olisi tarvinnut heittää filleriä kuolemaan :rolleyes:
 

DeletedUser8

Guest
Automaattitaistelijoille beta-serverin tietoa päivityksenä kun kysyttiin kuulumisia...
AI:n (tekoälyn) säätäminen on jatkuva prosessi. Jotain parannuksia on tehty, mutta lisää on tekeillä. Se on aika monimutkainen prosessi ja kestää jonkin aikaa.
Joo, yks tyyppi oli vetänyt taistelun ilmeisesti automaatilla ja voitto tuli - yksi jäi eloon. Toiset vinoili että sulla tais olla Rambo mukana matsissa :cool:
 

DeletedUser15

Guest
1 esimerkki: kristalliprovinssi, vastassa 4-8 ryhmää joilla kokoa 840-7750. Ite saan laitettua max 5 ryhmää joilla kokoa 176-1059. Ei mitenkään, eikä millään konstein saa yhtäkään taistelua voitettua.
 
tämän tulo jo kauan oletettavissa. Zuffe onkin jakanut vastauksissa joissa selitetään vähän asiaa. Teillä on tullut raja vastaan ja olette jo kerenneet tottumaan että sellaista ei ole. itse en muutenkaan taistele ja silloinkin auto battlellä että ei se minua haittaa. Olisitte toki voineet mennä beta servulle ehdottamaan parannusta tulevaan järjestelmään ja muihinkin epäkohtiin mutta eipä ole pistänyt silmään. Ehdotuksia ja valituksia kannattaa laittaa vain EN,Beta ja DE servuilla... muualla homma on vain ajan hukkaa
 

Tarya

Active Member
grrrrr pelannut tähän asti automaatilla. kohta en pelaa enää taisteluita ollenkaan. ennen muutosta voitin strategiallani kaikki taistelut automaatilla pelatessani. nyt häviän kaikki. ensin odottelin örrkien kanssa, sain örkkejä niin nyt taistelutkin on muutettu, niin ettei niitäkään voi tehdä?? Koitin taistella automaatilla luoden annetn kaavion mukaisen järjestyksen, kaikki kokeilut hävisin???
 
grrrrr pelannut tähän asti automaatilla. kohta en pelaa enää taisteluita ollenkaan. ennen muutosta voitin strategiallani kaikki taistelut automaatilla pelatessani. nyt häviän kaikki. ensin odottelin örrkien kanssa, sain örkkejä niin nyt taistelutkin on muutettu, niin ettei niitäkään voi tehdä?? Koitin taistella automaatilla luoden annetn kaavion mukaisen järjestyksen, kaikki kokeilut hävisin???
automaatilla menetät lähes aina moninkertaisesti enemmän joten häviö ei ole mikään yllätys. pääset vielä paljon pidemmälle jos jaksat itse taistella taisteluita.....
 

DeletedUser8

Guest
Sen verta tulevaisuuden suunnista että ilmeisesti Beta-foorumilla annetut palautteet ja yksilöidyt taisteluraportit ovat tuottamassa tulosta - säätöjä on tekeillä, mutta ne eivät ole vielä seuraavassa päivityksessä (eli ne tulee ensin betalle testattaviksi).

Mitä automaatilla taisteluun tulee se varmaan kestää vielä kauemmin. Joku tosin totesi että Innon peleissä, esim. FoE automaattitaistelu on varsin typerä vaihtoehto (eikä se ole välttämättä sattumaa).

Nyt on meneillään tuo Walter homma ja siinä on muinaismuistojen hankintatehtävä - sen verta muistutuksena että vaikka tavalliset provinssitaistelut tökkii niin turnajaistaistelut ovat (kuulemma) vielä voitettavissa vaikka olisin edennyt pitkälle.
 

Tarya

Active Member
Sen verta tulevaisuuden suunnista että ilmeisesti Beta-foorumilla annetut palautteet ja yksilöidyt taisteluraportit ovat tuottamassa tulosta - säätöjä on tekeillä, mutta ne eivät ole vielä seuraavassa päivityksessä (eli ne tulee ensin betalle testattaviksi).

Mitä automaatilla taisteluun tulee se varmaan kestää vielä kauemmin. Joku tosin totesi että Innon peleissä, esim. FoE automaattitaistelu on varsin typerä vaihtoehto (eikä se ole välttämättä sattumaa).

Nyt on meneillään tuo Walter homma ja siinä on muinaismuistojen hankintatehtävä - sen verta muistutuksena että vaikka tavalliset provinssitaistelut tökkii niin turnajaistaistelut ovat (kuulemma) vielä voitettavissa vaikka olisin edennyt pitkälle.
Minulle on koko ajan toitotettu, että taistelut häviää kun pelaa automaatilla, miksi sitten järjestäen voitin lähes kaikki taistelut automaatilla, ennen viimeistä päivitystä?
No oli, miten oli, eilen tavasin noita vahvuuksia eri osallistujista - huomasin, että vihollinen on nykyään voimakkaampi kuin pelaajan taistelija.
 

DeletedUser8

Guest
Minulle on koko ajan toitotettu, että taistelut häviää kun pelaa automaatilla, miksi sitten järjestäen voitin lähes kaikki taistelut automaatilla, ennen viimeistä päivitystä?
..."ennen viimeistä päivitystä" - siinä avainsanat. Taistelu-uudistus tuli käyttöön ja pisti uudistaen myös automaattitaistelun. Nykyisin automaatin suurin vika on siinä että se tuhoaa pelaajan joukot hirveällä tahdilla vaikka periaatteessa olisitkin valinnut oikeat pelimerkit.
 

Tarya

Active Member
..."ennen viimeistä päivitystä" - siinä avainsanat. Taistelu-uudistus tuli käyttöön ja pisti uudistaen myös automaattitaistelun. Nykyisin automaatin suurin vika on siinä että se tuhoaa pelaajan joukot hirveällä tahdilla vaikka periaatteessa olisitkin valinnut oikeat pelimerkit.
näköjään - en siis nähnyt unta, tähän pitää saada korjaus - menetämme monia sellaisia pelaajia muuten, joille taisteleminen ei ole tämän pelin itseistarkoitus, vaan ehkä rakentaminen, grafiikan ihaileminen, kuten itselleni kävi. jos automaattitaistelun avulla en olisi voittanut. olisi pelaamiseni voinut lopahtanut jo aiemmin!
 
Ylös