Kovin kuulostaa tutulta...
Olen samaa mieltä pojan kanssa, ongelma on Flash-pelin ja selaimen välinen. Siis kuinka hyvin selain ja Flash pelittävät yhteen. Flash kun on pikkuhiljaa poistumassa käytöstä ohjelmointikielenä, ja Google (Chrome) on toistuvasti varoitellut lopettavansa tukensa Flashilta lähivuosina. Ja peliyhtiö sanoo käyttävänsä viimeisintä Flash versiota, selainohjelmoijien on ratkaistava toimivuusongelmat ja sitä rataa. Innogames ilmoittanut jossain vaiheessa korvaavansa pelikoodin toisella ohjelmointikielellä kirjoitetulla mutta ensimmäisenä jonossa on kuulemma Forge of Empires.
Mutta se siitä. Ja mitä apuja on sitten tarjolla, no sitä vakiokamaa...
- Pelin asetuksista voi vaihtaa grafikkan tasoa, itse tiputin keskitasolle. Joku on kertonut että läppäri palautui "pelikelpoiseksi" kun tiputti tasoa niin paljon että liikkeet/animointi poistui käytöstä.
- Kokeile eri selaimia. Jostain kumman syystä joillain toimii Firefox paremmin, toiset vannovat Chromen nimeen. Itse olen lähtenyt aikoinaan liikkeelle Internet Explorerilla (eipäs tirskuta siellä takana), sitten Firefox (jonka hylkäsin kun kuvailemasi vaikeudet alkoivat) ja nykyään käytän Chromea. Ei Chrome mikään viisasten kivi ole, marras-joulukuu oli yhtä helvettiä ja itsekin lopetin naapuriavut kokonaan. Mutta juuri nyt, viimeisen kuukauden aikana homma on alkanut taas pelittää, peli vilkahtelee vain rakennuksia siirrettäessä. Edgeä en ole kokeillut.
- Tarkista että käyttämäsi selainversio on ajantasalla, sama Flashin kanssa - tosin jotkut selaimet tylyttävät eivätkä suostu toimimaan ellei Flash ole ajan tasalla. Kun omat ongelmani olivat pahimmillaan tuumasin voisiko Flashin asetuksista laittaa lisämuistia käyttöön, mutta se jäi hakuseen enkä tiedä auttaisiko.
- Naapuriavun ratkaisin sitten kikkailemalla. Joku vinkkasi että mobiili-appletilla sujuu se kun ei avaa kaupunkeja ollenkaan vaan tarvittavat kuvakkeet näkyvät/tulevat esiin maailmankartalla. Nopeutta voi kuvailla vaikka niin että jos käynnistät tabletin ja kirjaudut sisään peliin niin samassa ajassa kilkutat läpi koko täysinäisen seuran avut, muutamasta minuutista on kyse. Juuri luin beta-foorumilta kuinka joku kertoi naputelleensa noin 190 kapunkia läpi noin 10:ssä minuutissa - omat kokemukset vahvistavat väitteen todeksi, nopeeta on. Mutta mutta...
On niitä ongelmiakin, esimerkiksi arkkuja (x3) ei tablettiversiossa saa, eikä voi antaa tietopisteitä muinaisten ihmeiden rakennuksille. Ja paljon muuta eli en siirtyisi kokonaan käyttämään mobiili-applettia. Tuon arkkuongelman olen ratkaissut niin että kun hoidan hommia tietsikalla kilkkailen kartan laitamilta muutamia kaupunkeja nii että saan arkut ja loput sitten tabletilla. Älypuhelimella en ole kokeillut, näyttö on pienempi mikää saattaa haitata menoa.
No, tämä siis jos taloudessa sattuu olemaan tabletti tai älypuhelin - omien kokemusten mukaan ei väliä onko android vai ipad/iphone samantapainen toiminta molemmilla alustoilla.
Et silleen, toivottavasti tästä oli jotain apua.