Ensin hiukan muutoksen takana piilevästä ”filosofiasta”, englanninkieliset otsikot viittaavat Beta-foorumin keskusteluketjuihin. Olen ottanut kappaleista otteita, jos ne jonkun mielestä ovat asian vierestä niin korjatkoon.
Behind the Scenes: Battle Redesign (s. 12)
Vanhassa systeemissä oli useita yksiköitä jotka voivat melkein takuuvarmasti voittaa minkä tahansa taistelun, missä kohtaamisessa hyvänsä, miltä etäisyydeltä hyvänsä. Toivottavasti ymmärrätte että nuo yksiköt olivat niin ylivoimaisia että tasapainon palauttamiseksi joitain rajuja muutoksia oli tehtävä.
En lähde noita yksiköitä tässä luettelemaan, em. ketjussa ne löytyy. Ja niiden ominaisuudet on nyt kuitenkin muutettu. Ja sitten niistä edistyneistä pelaajista…
Taistelun vaikeus on merkki pelaajille etteivät he tiedustelisi liian kauas liian nopeasti maailmankartalla. Ei olisi pitänyt koskaan olla mahdollista päästä niin pitkälle kuin jotkut teistä ovat päässeet, mutta johtuen yllämainituista ylivoimaisista yksiköistä siitä tuli mahdollista. Jotain piti tehdä ja se tehtiin nyt.
Olemme saaneet paljon palautetta pelaajilta siitä että tiedusteluajat ovat tulleet liian pitkiksi, kestää ikuisuuksia avata uusia kaupunkilaajennuksia maailmankartan kautta… Monet näistä pelaajista ovat edenneet kauas siitä missä heidän oletusarvoisesti odotettaisiin olevan. Yleisesti ottaen odottaisimme pelaajan olevan vain muutamia provinsseja yläpuolella lukumäärän mikä tarvitaan seuraajan kappaleen avaamiseen(arkut) tutkimuspuussa (arkkujen ei siis pitäisi keskivertopelaajalle olla minkäänlainen ongelma)
Perusajatushan on kaikille tuttu: Taistele provinsseissa – vastus kovenee – tutki yksiköiden parannuksia ja joukon koon suurennuksia pärjätäksesi – edetessäsi kartalla tiedustelukustannukset kasvaa ja aika pitenee – lopulta saavutat uuden tutkimuskappaleen (edistyneet tiedustelijat) ja kustannukset tiedusteluaika lyhenee – pääset taas tutkimaan uusia joukkojen parannuksia ja taistelut ovat voitettavissa.
Kun olet “oletusarvoisessa” kohdassa karttaa pelissäsi tiedusteluaikojen pitäisi olla jotain 1 – 1,5 päivää per provinssi
Tämähän viitta tosiaan pidemmälle edistyneisiin pelaajiin, alkupeleissä tiedusteluajat ovat tunteja. Ja nuo ajathan ovat tosiaankin alkuperäistekstistä, eivät minun keksintöäni.
Edistyneet tiedustelijat on hyvin tärkeä teknologia, ne vähentävät tiedustelukustannuksia ja siten lyhentävät tiedusteluaikoja sekä vähentävät vihollisjoukkojen määrää. Esimerkiksi etäisyydellä 12 oleva provinssi on paljon kovempi pala jos olet tutkimuskappaleessa 6 kuin se on jos olet kappaleessa 9 koska kappaleessa 9 olet tutkinut 3 x enemmän edistyneitä tiedustelijoita… Siis mitä kauempana maailmankartalla olet verrattuna tutkimuspuuhusi, sitä vaikeampaa kaikki on, kyse on tasapainotuksesta.
Hmmm!!! itse olen kääpiökappaleessa ja olen avannut 26 provinssia enemmän kuin tarvitaan keijukappaleen avaamiseen – ja minä olen laiska maailmanvalloittaja.
InnoGames TV - October Episode (s. 2)
Ne joilla on nykyään vaikeuksia taisteluissa koska heillä on 250+ provinssia – heillä on jo kaikki (kaupunki)laajennukset mitä olettaisimme heillä olevan örkkikappaletta varten – rehellisesti sanoen jopa enemmän kuin oletimme.
Eli tässä viitataan kaupunkilaajennusten saavuttamiseen provinssivalloitusten kautta.
Olen tässä lainaillut paljon kohtia joissa käsitellään tiedustelua ja valloitettujen provinssien määrän suhdetta taistelujen vaikeuksiin. Johtopäätös: jos olet valloittanut satoja provinsseja ja tiedustelu kestää päiviä niin olet ku… eiku kovissa vaikeuksissa uuden systeemin kanssa.
Epistä, sanovat edistyneet pelaajat ja niinhän se on – jos joku on saanut taistelut haltuun ja ottaa mitä otettavissa on niin nyt se onkin “väärin”. Jossain kohtaa manittiin että kehittäjillä on jo jonkinlainen tiekartta seuraavia paria vuotta varten niin että tulevaisuuden pelaajat taitavat tässä vähän ottaa etusijaa (imho).
Tuossa (beta:n) tv-ketjussa mainittiin että uusi rotu on sen takia tulossa jotta pelaajilla riittäisi tekemistä, saattaa olla että uuden kappaleen alussa oleva edistyneet tiedustelija teknologian toivotaan helpottavan joittenkin pelaajien oloa.
En minä taida enempää viitsiä käännellä, ei se siitä taida kummemmin (ainakaan äkkiä) muuttua. Itse olen siis kääpiökappalessa, olen laiska kartalla - en siis odota hirveitä ongelmia omalle kohdalle, kunhan vaan tuot automaatitaistelu saadaan hallintaan/säädettyä kohdalleen.